mandag den 16. maj 2011

Tutorial slå-om nederdel.

Det er ret nemt at lave sin helt egen slå-om nederdel tilpasset på mål, præcis så den passer til dig. Her er en vejledning / DIY / tutorial på hvordan du kan gøre:

1. Først skal du måle dig selv og klippe 3 ens stykker fast-stof som vist på denne tegning (klik på tegning, så bliver den større):

Under pkt 1. Vær opmærksom på at T og H er målet hele vejen rundt.
Under pkt 2. Du kan lave den lige så lang eller kort som du lyster, hvis du ikke helt kan beslutte dig fra start, så giv den lidt ekstra længde og afprøv senere når de 3 stykker er syet sammen.
Under pkt 3 på tegningen, skal du klippe et stykke af det ene stykke stof. Hvor meget er smag og behag, du kan fornemme effekten på det allerøverste billede her i indlægget. Jeg vil sige, jeg har klippet ca 1/4 af.

2. Så skal de 3 stykker sys samme.

3. Du kan evt lave et par indsnit på bagsiden. Især hvis du er lidt rund om bagen som jeg er, kan det få den til at falde lidt pænere. Derefter overlocker eller siksakker du den øvre kan og giver den et ombuk, så den ser anstændig ud:

Jeg har også lige givet samlingerne mellem de 3 stykker en stikning, men det er ikke nødvendigt.

4. Beslut hvordan nederdelen skal lukkes. Du kan bruge knapper, hægter eller bindebånd.
Knapper eller hæfter, kan give en meget præcis lukning, der ikke skal justeres i løbet af dagen.
Bindebåndet er mere fleksibelt, hvis du hen ad vejen skulle blive tyndere eller... uha....

Jeg valgte bindebånd, fordi det var lige ved hånden og jeg havde som sædvanlig ikke forberedt mig, men fandt bare diverse på lageret.

Nederste del kantes med et kantebånd. Hvis du har valgt bindebånd lukning, så skal du efterlade noget ekstra kantebånd øverst som vist på foto. Der skal også være bånd til den anden ende af nederdelen og tilsammen skal de være lange nok, til at nå rundt og bindes med en sløjfe. Afprøv gerne lige på dig selv.

Er du til lidt mere pynt og gang i den, kan der tilføjes festlige baglommer eller en applikation på den del du har klippet smallere.  Mine hofter er ret fyldige, så jeg gik efter det lidt enkle.

5. Sy bånd / knapper /hægter på efter at have afprøvet på dig selv, hvor de skal sidde. Så er du færdig.
Hvis du får glæde af min tutorial, vil jeg elske hvis du smider en lille kommentar!
God fornøjelse..

6 kommentarer:

  1. Skøn nederdel og vejledning - og fantastisk mave! Er dine 3 børn adobterede ;-)

    Bedste tanker herfra*

    SvarSlet
  2. STORT SMIL OG TAK for mavekommentaren. Har selv produceret børnene, men den yngste er jo snart 5, så der har været lidt tid til at gøre noget ved sagen. hi hi

    SvarSlet
  3. Så det vil sige at når yngste er 5, så kan man ikke længere bruge den undskyldning med at "man jo lige har født"....Bugger, må hellere i gang!

    Rigtig rigtig sød nederdel! Hvor meget stof har du brugt til den?

    SvarSlet
  4. Tak - lige det jeg manglede- alle veje fører til SB ;)

    SvarSlet
  5. Okay, indrømmet, det hjælper jo også at løfte armene op, når der fotograferes ;-)

    SvarSlet
  6. Tusind tak! Lige hvad jeg ledte efter... kommer aldrig til at gå i andet! ;)

    SvarSlet