lørdag den 5. marts 2011

Tutorial til LEGOmand sweatshirt.

Til Bastians fødselsdag, skulle han have en helt særlig og personlig gave. Og eftersom han er stor fan af alt med LEGO, måtte det blive en LEGO-bluse.

Jeg har lavet en tutorial, hvis du skulle have lyst til at lave en der ligner, så læs her hvordan:

1. Jeg har brugt en færdig købt sweatshirt. Billige ensfarvede sweatshirt fra eaby.uk, fx FRUIT-LOOM-KIDS-SWEATSHIRT-JUMPER-ALL-SIZES-COLORS er fine i kvaliteten og det går ret hurtigt fra bestilling til modtagelse.

2. Mønster. Du image-googler "LEGOFIGUR" og vælger ham du synes passer. Jeg brugte ham her:
Jeg forstørrede op ved hjælpe af kopi maskine, tegnede med sort tyk tusch uden om og forstørrede igen.
Den endelige skabelon skal ligne denne. Bemærk jeg har markeret, hvor jeg skal sy ekstra "streger"

3. En klassisk legomand er efter min mening "blå ben", rød mave" og "gul krop". Alm. bomuldslærred eller lign. faststof er bedst.


3. Mønster nåles fast på stoffet og klippes ud stort set UDEN sømrum. Marker gerne, hvor pyntestregerne skal syes.



4. Det samme skal gøres med dobbeltklæbende vlies (vliesofix eller lign)



5. Der er nu lidt forskellige fremgangsmåder. Du kan enten stryge klisterstadset fast til figurstoffet først vha papirbagsiden (evt inden du klipper de to ting ud) og så tage den af, eller lave en "all-in-one" som jeg. Jeg ligger det hele meget nøjagtigt til rette og stryger hvert enkelt stykke fast



6. Så skal du igang med symaskinen. Find trådfarver der nogenlunde mathcer stoffet. Vælg en tæt ikke for bred siksak. Du kan evt. vælge knaphuls-indstilling. Når du ikke bruger foden, laver den bare en smal siksak. Og gerne en frisk nål, da du ikke vil have flået applikationsstoffet i stykker, det skal gerne holde efter vaske også, ikk!



7. Når du er færdig med at sy, har du en masse løse tråde. Jeg synes det bliver pænest og mest holdbart, hvis jeg lige tager en alm synål og får alle tråde på oversiden om på undersiden. Her binder jeg en knude med underside tråden og klipper det løse af. Hvis du stoler på at din siksak er tæt og holdbar, kan du også bare klippe trådene af.



8. Jeg har syet nogle streger over bukserne og hoveddelen, for at give illusion af de knæk der er på de rigtige figurer. På dette foto mangler jeg stadig øjne og mund. De er allersværet, fordi de ikke er lige streger. De laves også med tæt siksak. Øjnene har jeg startet i en smal siksak som jeg gjorde bredere lidt efter lidt, for igen at smalle den ind. SY LANGSOMT HER!



9. Denne legomand var til Bastian, så den har fået et sy-mærke med et stort B på maven. Du kan lade ham være som han er, eller finde et strygemærke der passer lige til din modtager.Eller lade dig inspirere af andre legofigurer.

God fornøjelse.

Malene

2 kommentarer: